- هزار وکیل
- مرکز مقالات
- مقالات عمومی
- مقالات هزار وکیل
- آیا مادر میتواند برای فرزند خود شناسنامه بگیرد
آیا مادر میتواند برای فرزند خود شناسنامه بگیرد
اگر شما هم وکیل هستید و یا یک موسسه حقوقی دارید با کلیک روی دکمه
معرفی و تبلیغ وکلا
» در سایت هزار وکیل ثبت نام نموده و سپس خودتان را معرفی کنید.
بله، طبق قوانین ایران، مادر میتواند برای فرزند خود شناسنامه بگیرد. در واقع، قانون ثبت احوال اصلاحی سال ۱۳۶۳، این حق را به مادر داده است.
مراحل گرفتن شناسنامه برای فرزند توسط مادر:
1. مراجعه به اداره ثبت احوال: مادر باید به اداره ثبت احوال محل تولد فرزند یا محل صدور شناسنامه مادر مراجعه کند.
2. ارائه مدارک لازم:
* اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی مادر
* اصل و کپی سند ازدواج (در صورت وجود)
* اصل و کپی گواهی ولادت نوزاد (که بیمارستان یا زایشگاه صادر میکند)
* حضور پدر الزامی نیست اما ارائه مدارک هویتی او (در صورت وجود) میتواند روند کار را تسریع کند.
3. تکمیل فرمهای مربوطه: در اداره ثبت احوال، فرمهای درخواست صدور شناسنامه را تکمیل کنید.
4. انتخاب نام: مادر میتواند با توافق پدر، نام فرزند را انتخاب کند. در صورت عدم حضور پدر، مادر میتواند با ارائه مدارک، شخصاً نام فرزند را انتخاب کند.
5. پرداخت هزینهها: هزینههای مربوط به صدور شناسنامه را پرداخت کنید.
6. دریافت شناسنامه: پس از طی مراحل اداری، شناسنامه فرزند صادر و به مادر تحویل داده میشود.
نکات مهم:
* مهلت قانونی: بهتر است برای گرفتن شناسنامه فرزند، حداکثر تا ۱۵ روز پس از تولد اقدام شود.
* عدم حضور پدر: در صورتی که پدر حضور نداشته باشد یا به هر دلیلی همکاری نکند، مادر میتواند با ارائه مدارک و انجام مراحل قانونی، شناسنامه فرزند را دریافت کند.
* موارد خاص: در برخی موارد خاص مانند عدم مشخص بودن هویت پدر، ممکن است نیاز به ارائه مدارک و مستندات بیشتری باشد.
بنابراین، مادر میتواند با مراجعه به اداره ثبت احوال و ارائه مدارک لازم، برای فرزند خود شناسنامه بگیرد.
برای دریافت مشاوره حقوقی یا اخذ وکیل جهت پرونده حقوقی می توانید از لیست وکیل ها و موسسات حقوقی معرفی شده در سایت هزار وکیل به نشانی https://www.hezarvakil.ir استفاده نمایید. سایت هزار وکیل یک سایت جهت معرفی و ثبت آگهی وکیل ها و موسسات حقوقی می باشد
مراحل گرفتن شناسنامه برای فرزند توسط مادر:
1. مراجعه به اداره ثبت احوال: مادر باید به اداره ثبت احوال محل تولد فرزند یا محل صدور شناسنامه مادر مراجعه کند.
2. ارائه مدارک لازم:
* اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی مادر
* اصل و کپی سند ازدواج (در صورت وجود)
* اصل و کپی گواهی ولادت نوزاد (که بیمارستان یا زایشگاه صادر میکند)
* حضور پدر الزامی نیست اما ارائه مدارک هویتی او (در صورت وجود) میتواند روند کار را تسریع کند.
3. تکمیل فرمهای مربوطه: در اداره ثبت احوال، فرمهای درخواست صدور شناسنامه را تکمیل کنید.
4. انتخاب نام: مادر میتواند با توافق پدر، نام فرزند را انتخاب کند. در صورت عدم حضور پدر، مادر میتواند با ارائه مدارک، شخصاً نام فرزند را انتخاب کند.
5. پرداخت هزینهها: هزینههای مربوط به صدور شناسنامه را پرداخت کنید.
6. دریافت شناسنامه: پس از طی مراحل اداری، شناسنامه فرزند صادر و به مادر تحویل داده میشود.
نکات مهم:
* مهلت قانونی: بهتر است برای گرفتن شناسنامه فرزند، حداکثر تا ۱۵ روز پس از تولد اقدام شود.
* عدم حضور پدر: در صورتی که پدر حضور نداشته باشد یا به هر دلیلی همکاری نکند، مادر میتواند با ارائه مدارک و انجام مراحل قانونی، شناسنامه فرزند را دریافت کند.
* موارد خاص: در برخی موارد خاص مانند عدم مشخص بودن هویت پدر، ممکن است نیاز به ارائه مدارک و مستندات بیشتری باشد.
بنابراین، مادر میتواند با مراجعه به اداره ثبت احوال و ارائه مدارک لازم، برای فرزند خود شناسنامه بگیرد.
برای دریافت مشاوره حقوقی یا اخذ وکیل جهت پرونده حقوقی می توانید از لیست وکیل ها و موسسات حقوقی معرفی شده در سایت هزار وکیل به نشانی https://www.hezarvakil.ir استفاده نمایید. سایت هزار وکیل یک سایت جهت معرفی و ثبت آگهی وکیل ها و موسسات حقوقی می باشد
اگر شما هم وکیل هستید و یا یک موسسه حقوقی دارید با کلیک روی دکمه
معرفی و تبلیغ وکلا
» در سایت هزار وکیل ثبت نام نموده و سپس خودتان را معرفی کنید.
عضویت در کانال هزار وکیل
برای آشنایی بیشتر با سایت هزار وکیل و مطالعه مقالات کاربردی حقوقی، ما را در کانالهای پیامرسان دنبال کنید. در کنار معرفی وکلا و موسسات حقوقی، مطالب آموزشی و پرسش و پاسخهای حقوقی نیز در اختیار شماست.
بهترین وکیل ها به ترتیب ستاره در سایت هزار وکیل
مطالب پیشنهادی از سراسر وب
تلفن وکیل ها به ترتیب ستاره در سایت هزار وکیل
سایر مطالب آموزشی سایت تبلیغات وکیل ها-هزار وکیل :
- آیا امکان شکایت از موجر به دلیل ندادن قبض اجاره وجود دارد
- در چه شرایطی میتوان اجرتالمثل ایام زوجیت را مطالبه کرد
- آیا برای تنظیم وصیتنامه حتماً باید به دفترخانه مراجعه کرد
- آیا تغییر نام خانوادگی با رضایت پدر امکانپذیر است
- در صورت خیانت زوجه مهریه به او تعلق میگیرد
- آیا کارگر میتواند بابت تاخیر در پرداخت حقوق شکایت کند
- در صورت مفقود شدن سند ملکی چه باید کرد
- آیا میتوان مبلغ دیه را به صورت اقساط پرداخت کرد
- آیین نامه تعیین حریم منابع آب
- آیین نامه بهره برداری از آب های زیرزمینی
- آییننامه جلوگیری از آلودگی آب
معرفی نرم افزارهای حقوقی:
- نرم افزار آخرین مهلت ابلاغیه،اخطاریه،اجراییه،احضاریه
- نرم افزار اندروید محاسبه دیه
- نرم افزار تقسیم ارث|آنلاین،اندروید،اپل
- نرم افزار تمبر مالیاتی وکیل
- نرم افزار حق الزحمه داوری
- نرم افزار مالیات بر ارث
- نرم افزار محاسبه دستمزد کارشناس دادگستری
- نرم افزار محاسبه قیمت وکیل|حق الوکاله وکیل
- نرم افزار محاسبه هزینه اجرای احکام
- نرم افزار محاسبه هزینه خدمات قضایی در دفتر قضایی
- نرم افزار محاسبه هزینه دادرسی
- نرم افزار مشاوره حقوقی