چگونه می‌توان گم شدن سند ملک را گزارش داد

اگر شما هم وکیل هستید و یا یک موسسه حقوقی دارید با کلیک روی دکمه معرفی و تبلیغ وکلا » در سایت هزار وکیل ثبت نام نموده و سپس خودتان را معرفی کنید.

تاریخ انتشار: 1404/07/18
گم شدن سند ملک یک مسئله مهم است که باید به سرعت و با دقت پیگیری شود. در اینجا مراحل گزارش گم شدن سند ملک در ایران بر اساس قوانین موجود توضیح داده شده است:

1. اعلام به مراجع انتظامی (اولین و مهم‌ترین قدم):

* مراجعه به کلانتری: به نزدیک‌ترین کلانتری محل وقوع گم شدن سند یا محل ملک مراجعه کنید و فورا مفقودی سند را گزارش دهید.
* دریافت گزارش مفقودی (مهم‌ترین مدرک): حتماً از کلانتری گزارش مفقودی (یا استشهاد محلی تأیید شده توسط کلانتری) دریافت کنید. این گزارش برای مراحل بعدی ضروری است. در گزارش باید مشخصات سند (شماره پلاک ثبتی، آدرس ملک، نام مالک/مالکین) و تاریخ تقریبی گم شدن سند ذکر شود.

2. انتشار آگهی مفقودی:

* هدف از آگهی: هدف از انتشار آگهی این است که اگر سند پیدا شد، به دست صاحبش برسد و اگر سوءاستفاده‌ای در کار باشد، جلوی آن گرفته شود. همچنین، این آگهی مدرکی برای ارائه به اداره ثبت است.
* انتشار در روزنامه کثیرالانتشار: یک نسخه از آگهی مفقودی سند را در یکی از روزنامه‌های کثیرالانتشار (روزنامه‌هایی که به طور گسترده منتشر می‌شوند) به چاپ برسانید. در آگهی باید مشخصات زیر قید شود:
* نام و نام خانوادگی مالک/مالکین
* شماره پلاک ثبتی ملک (اصلی و فرعی)
* موقعیت ملک (شهر، بخش، آدرس دقیق)
* نوع سند (مثلاً سند مالکیت تک‌برگی، سند مالکیت دفترچه‌ای)
* تاریخ صدور سند (اگر مشخص است)
* مرجع صادرکننده سند (اداره ثبت اسناد و املاک مربوطه)
* اعلام مفقودی سند و هشدار به یابنده برای تحویل به صاحب آن یا اداره ثبت.

3. مراجعه به اداره ثبت اسناد و املاک:

* تهیه مدارک: مدارک زیر را برای ارائه به اداره ثبت آماده کنید:
* اصل گزارش مفقودی که از کلانتری دریافت کرده‌اید.
* اصل روزنامه کثیرالانتشار که آگهی مفقودی در آن چاپ شده است.
* کپی مدارک شناسایی مالک/مالکین (شناسنامه، کارت ملی).
* درخواست کتبی صدور سند المثنی: یک فرم درخواست کتبی صدور سند المثنی از اداره ثبت دریافت و تکمیل کنید.
* گواهی پرداخت مالیات: گواهی پرداخت آخرین قبض مالیات بر املاک (در صورت لزوم).
* سایر مدارک (در صورت نیاز): ممکن است اداره ثبت مدارک دیگری نیز از شما بخواهد، مانند وکالت‌نامه (در صورت مراجعه وکیل)، گواهی انحصار وراثت (در صورت فوت مالک)، و غیره.

* ارائه مدارک و ثبت درخواست: مدارک تهیه شده را به اداره ثبت اسناد و املاک مربوطه ارائه دهید و درخواست صدور سند المثنی را ثبت کنید.
* پرداخت هزینه‌ها: هزینه‌های مربوط به صدور سند المثنی را پرداخت کنید.

4. بررسی و صدور سند المثنی:

* رسیدگی اداره ثبت: اداره ثبت پس از دریافت
برای دریافت مشاوره حقوقی یا اخذ وکیل جهت پرونده حقوقی می توانید از لیست وکیل ها و موسسات حقوقی معرفی شده در سایت هزار وکیل به نشانی https://www.hezarvakil.ir استفاده نمایید. سایت هزار وکیل یک سایت جهت معرفی و ثبت آگهی وکیل ها و موسسات حقوقی می باشد
اگر شما هم وکیل هستید و یا یک موسسه حقوقی دارید با کلیک روی دکمه معرفی و تبلیغ وکلا » در سایت هزار وکیل ثبت نام نموده و سپس خودتان را معرفی کنید.

عضویت در کانال هزار وکیل

برای آشنایی بیشتر با سایت هزار وکیل و مطالعه مقالات کاربردی حقوقی، ما را در کانال‌های پیام‌رسان دنبال کنید. در کنار معرفی وکلا و موسسات حقوقی، مطالب آموزشی و پرسش و پاسخ‌های حقوقی نیز در اختیار شماست.

بهترین وکیل ها به ترتیب ستاره در سایت هزار وکیل
وکیل
فرزانه ولی زاده
تهران
وکیل پایه یک دادگستری
امیر علی عمرانی
تهران
وکیل پایه یک دادگستری
سميه فتحي
تهران
وکیل پایه یک دادگستری
ندا ذبیحی مقدم
شهریار
وکیل
هدی سبحانی
تهران
09125099597-09376497286
وکیل
سید ابراهیم رحمتی
دماوند
وکیل
سعیده افضلی
تفرش
وکیل
احسان اسلامی
نور
وکیل
موسسه اصفهان وکیل
اصفهان
وکیل پایه یک دادگستری
علیرضا طهماسب پور
کرج
09365131897-02634941206-09121626297
وکیل
سعدی رضائیان
تهران
وکیل
عدالت محورعابدی
فلاورجان
وکیل
رضا حسینی
تهران
وکیل
وکیل اصفهان
اصفهان
وکیل
مهسا قربانپور
مشهد
 مطالب پیشنهادی از سراسر وب




تلفن وکیل ها به ترتیب ستاره در سایت هزار وکیل
09125099597-09376497286 (تهران)
09365131897-02634941206-09121626297 (کرج)
09161598419 (خرم‌آباد )
09144833848 (بوکان)
09155501070 (مشهد )
09143632955 (خوی)
09199120568 (تهران)
09180884208 (همدان)
09133007067 (اصفهان)
09113828016 (تالش )
09112734066 (شاهرود )
09125791085 (تهران)
09122016407 (تهران)